Friday, August 16, 2013

~Miskin?So What??~

Assalamualaikum wbt..
Entry kali nie bukan bertujuan untuk menyinggung hati mana-mana pihak tetapi untuk berkongsi something dan mengajar kita untuk redha menerima Qada' dan Qadar Allah..

  "Saya orang miskin bukan macam kamu.Bapa kamu guru.Senang la sikit hidup jika dibandingkan dengan saya nie."

Pernah seorang rakan berkata sedemikian kepada saya.Guru pun manusia biasa juga.Kadang-kadang pernah juga hadapi financial problem.Siapa kata guru tak ada financial problem??
Bila rakan tadi cakap macam tu terdetik dalam hati saya yang dia seolah-olah tidak redha dengan ketentuan Allah.Kemiskinan bukan masalah atau kehinaan tau.Kalau kita ditakdirkan hidup miskin,bersyukurlah sebab terpilih untuk mengikuti salah satu cara hidup Nabi.Tak nak ke ikut cara hidup Nabi?..
Sebenarnya Allah rindu nak bercakap dengan kita sebab tu ada ujian..
Biar miskin harta jangan miskin pahala.Orang miskin nie banyak kelebihannya tau.Allah takdirkan kita hidup miskin sebab Allah tahu yang kita mampu hadapi ujian kemiskinan tu.Kalau kita dapat hadapi ujian kemiskinan tu dengan sabar kita memang sangat-sangat beruntung..
Beruntunglah sebab tak payah urus harta kekayaan yang mana silap hari bulan kita tak dapat berlaku adil dengan harta pinjaman Allah tu.Bila harta dah didepan mata kita pun lupa yang semua tu bukan kita yang punya.Hanya pinjaman sahaja.Jadi kalau dah namanya pinjam kenalah buat cara orang meminjam..Kan..Kan..Kan..
Bila kita miskin kita bebas dari tipuan-tipuan dunia yang sering berpunca dari harta.Dunia nie penuh dengan tipu daya.Ditambah lagi dengan campur tangan orang ke'tiga' memang bertambah-tambah lah lagi penipuan dan fitnah dunia nie.Hanya Iman sahaja penyelamat kita dari dunia penuh pancaroba.
Di Akhirat nanti hisab ke atas orang miskin pun kurang.Memang best jadi orang miskin nie.Tak payah la risau pasal hal dunia pasal macam mana nak guna duit yang bertimbun-timbun.Biar pun di dunia kita sengsara tapi di akhirat nanati ada chance lagi nak masuk syurga lebih dahulu sebab orang miskin tak lama nak dihisab.
Kadang-kadang kita bertanya dan mengadu pada Allah kenapalah kita miskin.Sebagai orang miskin yang bertaqwa kita kena sabar dan redha dengan kesusahan yang ditanggung sebab kemiskinan kita di dunia adalah sebagai penghapus dosa-dosa kita dan peningkatan darjat di sisi Allah swt..Jadi don't worry to be poor..Live Your life macam blog title kawan kita nie http://ainaarlini.blogspot.com..hehe..مع السلامة..^_^
Be Who You Want To Be>_<
Kalau nak tahu macam mana Nabi hadapi kesulitan hidup kena dapatkan buku nie di kedai-kedai buku yang terpilih..

2 comments:

Anonymous said...

hidup miskin tak semestinya hina, hidup kaya tak semestinya mulia.

moga kita sentiasa beryukur dengan rezeki yang diberi. :)

Anierah said...

Betul tu kak ija..yang penting kita kena sentiasa bersyukur^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...