Friday, August 30, 2013

~Taiko Putar Belit~

Assalamualaikum wbt..
Apa khabar?..Hurm..Nampaknya hari nie banyak betul yang tak kena dengan masyarakat Islam kita kan.Tapi saya bukan nak mengumpat tapi sekadar renungan kita bersama.Mudah-mudahan kita dapat ambil iktibar la..
Jadilah seperti padi semakin tinggi semakin tunduk..
Zaman sekarang nie orang tak suka kena tegur.Kena tegur cara berjenaka kalau tak habis kita dikutuk,dimaki dan macam-macam lagi la yang sama spesies dengan mengutuk nie.Sebab kalau cara berjenaka nie kalau kena tamparan dekat muka tak la sakit sangat.Ye dak??..hehe..
Tapi yang saya tahu kalau kena tampar nie macam mana pun tetap sakit juga kan..
Banyak yang tak betul sekarang nie bukan apa sebab tak tahu dah yang mana hak dan yang mana batil.Syariat kata dedahkan aurat tu haram dan berdosa hukumnya.Mereka jawab..

  "Orang Arab pun tak tutup aurat.."

Sampai ke situ jawapannya.Orang arab tu arab lah.Orang arab tak semestinya Islam dan Islam tak semestinya arab.Kan?
Hah!!Kalau kita cakap pasal putar belit pula siapa yang paling taiko?..Anda rasa??..
Tak lain tak bukan orang Yahudi la yang paling bijak.Ada satu kisah yang saya baca dalam buku agama kisahnya macam nie.Saya rasa anda pun pernah dengar juga cerita nie..
Pada satu hari Allah perintahkan orang Yahudi jangan tangkap ikan pada hari sabtu.Sebab hari tu hari untuk diorang sembahyang.Nie kisah dulu-dulu ya.Sebelum kedatangan Islam.Kebetulan pada hari sabtu tu pula banyak ikan yang keluar,sampai nampak ekor ikan tu mengelibat.Orang-orang Yahudi nie pun terujilah bila nampak rezeki banyak macam tu depan mata..
Jadi orang Yahudi pun carilah jalan nak tipu Allah.Mereka pun pasang lukah hari sabtu tu dan ikannya mereka ambil pada hari Ahad.Diorang sangka yang Allah tak tahu niat mereka.Allah Maha Mengetahui.Maklumlah orang Yahudi nie selfish.Hal orang lain dia tak fikir.Sampaikan Allah pun mereka nak tipu.Allah lagi bijak atur mereka.
Allah is the best planner kan..Last-last Allah tukar diorang jadi beruk!!
Sebab orang Yahudi malu rupa mereka pada waktu tu macam beruk jadi diorang cakap la yang semua manusia nie asalnya dari beruk.Dari situ la mulanya teori Darwin.Bukan macam yang digembar-gemburkan macam dalam buku Biologi tu.hehe..
Allah buat macam tu sebab diorang main-mainkan Allah.Kalau cerita nie dapat jadi iktibar pada orang-orang yang suka cari jalan nak tipu Allah nie of coz tak berani buat macam tu lagi.Tapi orang yang berani tipu Allah nie tak ada rasa takut lagi.Cerita-cerita dalam AlQuran dia rasa macam dongeng fairytale ja.Sebab tu bagi mereka dedah aurat tak apa,sentuh lelaki perempuan tak salah,tinggal solat tak apa dan banyak lagi la..
Neraka tu azab yang paling dahsyat.
INGAT  TAU!!Sama-sama kita muhasabah diri balik.InshaAllah..مع السلامة..^_^

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...